Honduras: Fantastisch, geweldig, helemaal goed! - Reisverslag uit Granada, Nicaragua van Marjolein - WaarBenJij.nu Honduras: Fantastisch, geweldig, helemaal goed! - Reisverslag uit Granada, Nicaragua van Marjolein - WaarBenJij.nu

Honduras: Fantastisch, geweldig, helemaal goed!

Blijf op de hoogte en volg Marjolein

02 Januari 2014 | Nicaragua, Granada

Intussen alweer 3 dagen terug uit Honduras, hoogste tijd voor een nieuw reisverslag dus! En voor ik het vergeet: Een heel gelukkig nieuwjaar iedereen!! Zaterdag de 21e zijn we om 4 uur 's ochtends (!) vertrokken, Donaldo kwam ons keurig ophalen en heeft ons afgezet in Managua, waar we om half 6 in de bus stapten voor een uur of 10 naar San Pedro Sula. Uur of 10 werd uiteindelijk 13 uur, waarvan ik er - naar ik schat - zo'n 9 geslapen heb, dikke prima! San Pedro Sula schijnt de gevaarlijkste stad van Honduras te zijn (en Honduras zelf is ook al niet het veiligste land wat je kunt bedenken), dus heel relaxt liepen we daar niet, maar we hebben er eigenlijk weinig van gemerkt. 's Avonds snel even wat gegeten en daarna gedoucht en dat was geweldig want... er was daar een WARME douche! Warm! 1e warme douche in 2 maanden, zeker niet verkeerd. De volgende dag zaten we om 4 uur alweer in de taxi, die bracht ons naar de bus, een paar uur in de bus en weer met de taxi naar de ferry. Dat vroege opstaan is toch niet zo heel erg toppie, dus in de bus maar weer bijgeslapen. De ferry had de bijnaam the vomitingbox, maar gelukkig heeft ie dit voor mij niet waargemaakt, ik kon rustig m'n boekje lezen (terwijl er mensen waren die het iets moeilijker hadden..).

En toen waren we na 2 dagen reizen op Utila! Hier werden we opgewacht door Tatiana, die als doel had om ons bij Parrots te laten slapen en daar de duikcursus te doen (in plaats van in het hostel en de organisatie die we besproken hadden). Nouja na wat kijken en vergelijken (ons besproken hostel zag er niet uit, en de mensen bij Parrots waren geweldig) hebben we de volgende dag (toen onze groep compleet was) besloten om bij Parrots te blijven, en hadden we ineens zelfs ons eigen appartement! Nouja toen kon het eigenlijk al niet meer stuk, een eigen appartement met z'n zessen op een topeiland en duiken bij een toporganisatie met geweldige mensen. Hoe goed klinkt dat!

Maandag hadden we dus besloten om bij Parrots te blijven, en konden we gelijk mee naar een strandje in de buurt. Ze hadden een boot geregeld om daar te komen, dus met een man of 30 gingen we die kant op.Lekker knus met z'n allen in een bootje, en gelijk allemaal nieuwe vrienden gemaakt én een superrelaxte middag aan het strand gehad. Ook nog even gesnorkeld, want we waren zo slim geweest om een snorkelset mee te nemen. Na geklungel met m'n flippers het water in, en we konden al visjes zien! Het water was heel helder, dus dat beloofde wat voor het duiken.

Dinsdagochtend (de dag van kerstavond) begonnen we met onze theorie voor de duikcursus, want ja, dat hoort er ook bij. We hebben een paar video's gekeken en moesten hier vragen over beantwoorden, dus technisch gezien hadden we gewoon huiswerk op vakantie. Eerste kerstdag konden we niet beginnen met duiken want dan zat alles dicht. Zoals onze divemaster zei: dan is iedereen aan het herstellen van z'n kater van vanavond. Want kerstavond hadden we een kerstdiner/feest in het huis van de eigenaars van Parrots. En wat voor feest. We verzamelden bij Parrots, daar stonden een x-aantal flessen rum, en we mochten niet weg voor die op waren.. Het huis was helemaal leeggehaald, er was een dj en tegen half 10 kwam het avondeten. Geen idee wat het was, een bordje met vanalles en nog wat, gezellig staand opgegeten, en lekker! Om een lang verhaal kort te maken: het was een geweldige kerstavond, heel veel leuke mensen ontmoet en een onwijs leuk feest gehad. Totaal anders dan in Nederland, maar wat een topavond!

Goed, dinsdag hebben we niet zo heel veel uitgevoerd. 's Avonds zijn we uit eten geweest, het plan was een soort kerstdiner nummer 2, maar voor mij is dat geëindigd in een hamburger. Heel erg lekker, niet zo kerstig. En woensdag was het dan zo ver.. Onze eerste duik! Nouja duik mochten we het eigenlijk niet noemen, het was een confined dive, we gingen een uur lang 5 meter diep allemaal oefeningetjes doen. En daar begon het probleem, want m'n oren werkten niet zo mee dus ik had de grootste moeite om überhaupt al 5 meter diep te komen, en die oefeningen waren echt niet tof. Denk aan: je masker laten vollopen met water en hem klaren (top als je lenzen in hebt), je regulator (waar je mee ademt) uit doen, zoeken en weer in doen, etc. Alleen stil blijven zitten op m'n knieën was al een heel ding, ging niet zo goed haha. Toen we weer bovenkwamen gingen we een stukje verder op de boot, en nog een keer. En als je alleen maar stil zit op de bodem krijg je het best wel koud, dus ik vond het steeds minder leuk worden. Aan het eind van de dag was ik ervan overtuigd dat ik zou stoppen, dat ik hem niet af zou maken (ik heb nog wat andere dingen weggelaten, die bevorderden m'n duikplezier ook niet echt). Maar m'n divemaster zei: je gaat het echt zo leuk vinden, vandaag was niet echt duiken, morgen gaan we echt, blablabla, en na zijn peptalk was ik dan toch (half) overtuigd.

Dus de volgende dag was ik present (waar hij heel blij mee was, ik op dat moment iets minder), vandaag zouden we 12 meter gaan duiken. Met een paar oefeningetjes. Maar dat had hij gisteren niet gezegd.. Maargoed, naar beneden gaan ging nog niet heel soepel, want m'n oren deden nog steeds een beetje vervelend, maar wat zag ik ineens mooie dingen! Als dit duiken is, dan bevalt me dat wel. Ik mocht ook (als enige) een lange wetsuit aan, omdat ze het toch wel heel zielig vonden hoe ik gisteren zat te rillen op de boot. Niet dat het heeel erg hielp, ging vandaag ongeveer net zo, maar het is toch iets haha. Die oefeningetjes gingen prima, en de 2e duik die dag ging zelfs nog beter. En of ik die duikcursus af ging maken!

Dus zaterdag was ineens al de laatste dag van de cursus: 2 duiken van 18 meter diep. Ineens werkten m'n oren mee, dus ik vond het al gelijk helemaal top. En wat is het mooi daar beneden! Alleen maar koraal, zo ver je kunt kijken (en dat is, voor 18 meter diep, best ver) en allemaal visjes. Nemo-visjes, gele visjes, blauwe visjes, gestreepte, gestipte, je kan het zo gek niet bedenken of het zwemt er rond, overal waar je kijkt. We hebben 2 hele grote roggen gezien (ik denk 1.5/2 meter), die zwommen hoog boven ons langs, supermooi. Een paar keer een grote aal (ook een dikke meter gok ik), een soort grote groene slang, en teveel om op te noemen. Het ene nog mooier dan het andere. Trouwens, al ga je 2 meter diep, koraal en vissen zijn praktisch overal. Utila is echt een supermooie plek om te duiken. En wat is duiken gaaf! Toen we na de 2e duik het water uitkwamen hadden we gewoon ons brevet! Gekwalificeerde open water duikers, dus vanaf nu kan ik overal op de hele wereld duiken! Van Parrots hadden we 2 fun dives gekregen bij onze cursus, en die hebben we zondagochtend gedaan. Zondagochtend om half 7. Dat uitslapen gaat niet zo heel goed op vakantie haha. Hier was ik toch wel weer een beetje zenuwachtig voor, omdat we ineens maar 2 begeleiders hadden in plaats van 4/5, maar stress voor niks, want het ging supergoed. We zijn zelfs door een soort grot gegaan onder water, supergaaf. En koraal en vissen wennen nooit, weer ontzettend mooie dingen gezien dus helemaal gelukkig kwam ik het water uit. Conclusie: ontzettend blij dat ik heb doorgezet en zeker weten dat ik zo snel mogelijk weer ergens ga duiken!

Tweede kerstdag was de laatste avond van Lisa, zij ging eerder terug, en dus hadden we besloten dat we op z'n minst 1 shot challenge moesten doen op het eiland, om een prachtig shirt te verdienen. Zo gezegd zo gedaan, uiteindelijk met z'n tweeën en 2 Nederlandse jongens en een franse(?) zaten we er klaar voor. 4 shots, en daar mocht je praktisch de hele avond over doen. Wij dachten dat we de makkelijkste challenge hadden uitgekozen, bleek dat even heel erg hard tegen te vallen.. Het vieste drankje ooit. Een fles rum, met planten en takken uit de jungle om de smaak te veranderen, ontzettend sterk en heel erg vies. Maar we hebben het gedaan! En laat ik het erop houden dat het daarna nog heel lang heel gezellig was haha.

Zondagmiddag gingen we naar Water Cay, een eilandje vlakbij met niks anders dan palmbomen. Heel klein, maar scheen heel mooi te zijn. We zouden er al een andere dag heengaan, maar toen ging het niet door omdat het regende (het is daar regenseizoen, hebben we overdag gelukkig weinig last van gehad, behalve de dagen van Water Cay).. En tadaa, zondag regende het dus ook, maar omdat het uiteindelijk leek op te klaren gingen we toch. Met alle mensen van onze duikcursus en onze instructeur, superleuk! Eerst in de boot, maar die kon het eiland niet helemaal bereiken, dus moesten we met z'n allen in een piepklein bootje. Ik zat voorin, en de voorkant kwam regelmatig in het water, dus hele golven water spoelden binnen. Supergrappig, denk dat het in Nederland totaal niet verantwoord zou zijn geweest). Het eiland was ontzettend mooi, alleen een beetje jammer dat de zon niet scheen, en dat het op een gegeven moment toch begon te regenen... Gelukkig hadden we een fles wijn, en we hebben heel veel lol gehad, ook al waren we zeikienat (tja, onder palmbomen blijf je helaas ook niet echt droog). Superleuke middag gehad ondanks het weer.

Maandag de 30e begonnen we om 5 uur 's ochtends weer aan onze terugreis. Zondagavond afscheid genomen van iedereen, wat nog heel hard tegenviel want in een week raak je heel snel gehecht aan mensen. Als we over het eiland liepen kwamen we om de paar meter bekenden tegen, we wisten waar mensen woonden, etc, dus het voelde echt een beetje als thuis verlaten. Maar, wat wij de heenweg niet wisten, wisten we nu wel.. In San Pedro Sula, in de buurt van een ander hostel dan waar we de heenweg sliepen.. was een gigantische shopping mall! Hoe maak je 3 meisjes ontzettend gelukkig.. Als je dat een paar maanden niet eens gezien hebt, wordt je daar heel erg blij van, geloof mij. Eten bij de Burger King, naar de bioscoop inclusief een grote bak popcorn, winkelen, winkelen, nog meer winkelen, subway broodje gekocht voor in de bus de volgende dag.. Wauw, daar werden we heel erg vrolijk van!

Goed, de 31e zaten we om 4 uur alweer in de taxi naar de bus, en om half 7 's avonds waren we dan eindelijk 'thuis' in Mexicana. Hier waren de voorbereidingen voor het eten al gedaan, dus we konden even snel opfrissen en door voor ons new years dinner! Een tikkeltje moe, 3 dagen belachelijk vroeg opstaan en niet zo op tijd naar bed is misschien niet zo'n hele goede combinatie, maar het is maar 1 keer nieuwjaar, dus hophop! En wat een diner, inclusief oliebollen! Daarna gingen we naar de hoofdstraat, en om 5 voor 12 begon het vuurwerk, supermooi! Daarna doorgegaan naar Kelly's en tot iets later dan verwacht daar blijven hangen. Na een dag van meer dan 24 uur was het genoeg en ben ik heerlijk gaan slapen. Superleuke oud en nieuw gehad, al is het toch wel een beetje dubbel als je dat niet met de mensen van thuis kan vieren.. Volgend jaar weer!

Nu moet ik heel hard bezig voor m'n onderzoek, en maandag begin ik met nog een weekje Spaans, daarna nog 2 weekjes stagelopen en dan is het klaar! Conclusie: fantastische kerst, geweldige week in Honduras, leuk nieuwjaar en nog een maandje te gaan! Oke nog 1 keer dan: wat een fantastische week was dat in Honduras! Hasta luego!

  • 03 Januari 2014 - 01:12

    Lot:

    Arrrrghhhh, Marjolein, ik ben helemaal jaloers (en dus heb ik met oud en nieuw maar flink wat rum-cola gedronken om in de Nicasfeer te blijven ;)). Groeten aan de mexies!

  • 03 Januari 2014 - 01:13

    Lot:

    Arrrrghhhh, Marjolein, ik ben helemaal jaloers (en dus heb ik met oud en nieuw maar flink wat rum-cola gedronken om in de Nicasfeer te blijven ;)). Groeten aan de mexies!

  • 03 Januari 2014 - 08:53

    Gerda:

    Marjolein, het klinkt allemaal geweldig! Super dat je het duikbrevet hebt gehaald!

  • 03 Januari 2014 - 11:26

    Rikie:

    Ha,je bent weer boven water.
    We moeten wel steeds meer tijd uittrekken om je avonturen te volgen.
    De foto's zeggen genoeg!Prachtig!!!
    Jammer dat je onder water geen foto's kunt maken hè?

    Succes met je onderzoek......weet je nog wel wat je moet onderzoeken???
    (Zal afkicken worden.)

    liefs uit een nat en winderig Schalkhaar.

  • 03 Januari 2014 - 15:19

    Alie:

    Dan zal er nu wel een forse entreeverhoging voor het zwembad in Loo aan zitten te komen met zo'n overgekwalificeerde badjuffrouw!
    Gefeliciteerd met het behalen van je duikbrevet!!!

  • 03 Januari 2014 - 16:59

    Johanna:

    Ha marjoleino, volgens mij is het nu avontuurlijk genoeg geweest.......
    Of heb je nog meer wilde plannen..
    Xxx

  • 05 Januari 2014 - 09:24

    Henk:

    Ik zal het resiverslag uitprinten voor Oma. Is zij voorlopig onder de pannen, wat een prachtig avontuur in Honduras! Nu terug in Nica aan de orde van alledag... Veel succees de komende periode, en wie weet zit er nog een mooi reisverslag in!

  • 05 Januari 2014 - 11:03

    Bertha Wijnberg:

    Hoi Marjolein, wat kun jij mooie reisverslagen schrijven, fantastisch!!!!
    En wat een ervaringen doe jij op, super!!!!
    Geniet nog volop meid. En veel schrijven zodat wij hier weer kunnen mee genieten.
    Groetjes uit de Waterhoek, buurvrouw Bertha

  • 07 Januari 2014 - 16:26

    Jannie:

    Ha Marjolein,
    tsjonge wat een avonturen weer zeg! Inmiddels heb je ons al van een aardig boekwerk voorzien. Hartstikke leuk!! Wat bijzonder dat je daar oliebollen en vuurwerk had met oud & nieuw, wij hadden in Glasgow geen van beide. Maar wel lekkere drankjes hoor. Ik lees dat je nu ijverig aan het werk bent, maar toch wel af en toe een cocktail erbij hoop ik, anders is het ook zo zwaar voor je.... , want je hebt daar al zo'n zwaar leven ;)
    Heel veel succes nog en ik sluit me helemaal bij de laatste woorden van Bertha aan: Lekker genieten en veel schrijven!!

    liefs Jannie


  • 09 Januari 2014 - 21:10

    Han:

    Jeetje... echt waar... supermooi... carriere als schrijfster zal je echt niet misstaan. Wat een mooi verhaal. Helaas zit je vakantie in Honduras er nu toch op. Nog maar een maandje en dan ben je weer terug in NL. Haha kan je duiken in de noordzee.

    En ik ben trouwens stikjaloers... Ik wil ook mn duikbrevet.

    Veel plezier en succes nog;)

    Xxx

  • 12 Januari 2014 - 15:29

    Rikie Janssen:

    Hallo Marjolein We vinden het geweldig mooi om je reisverslag om je te lezen , het nieuws van jou reis is heel bijzonder, heel anders dan de keet verhalen van Hessel hij was gisteren nog bij ons om te helpen met de schapen en heeft nog bami bij me gegeten. Derk kijkt naar het EK schaatsen het is een mooie zondag voor de tijd van het jaar,vannacht net even onder het vriespunt .Marjolein geniet maar heerlijk verder maar denk goed om jezelf zodat je weer goed terug komt in de waterhoek.
    Groeten van Derk en Rikie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nicaragua, Granada

Marjolein

Actief sinds 23 Okt. 2013
Verslag gelezen: 506
Totaal aantal bezoekers 8349

Voorgaande reizen:

08 November 2013 - 14 Februari 2014

Stage Nicaragua!

Landen bezocht: